juni 21, 2011

frösöblomster

jag plockade tre blombuketter när jag var hemma på Frösön. Blommorna och jag vandrade nedför Sommarhagen, kanske nynnade vi alla på Peterson Bergers symfoni? Två buketter sattes i vas, en var till graven, den var kanske allra finast. Att plocka blommor när jag kommer hem är något som jag alltid gör, precis som jag alltid kollar igenom våra fotoalbum. Traditioner, för mig är det att komma hem - man ska inte glömma sånt. Mamma säger att jag ärvt från pappa att stoppa ner några grässtrån bland blomstren. Vi tycker det blir vackert, lite naturkänsla då. Jag minns att jag som barn tyckte allra mest om buketter med prästkragar, rödklöver och blåklockor. Vitt, rött, blått. Allt kan visst inte vara som det alltid varit, idag jag kär i humle och hundkäx. På barndomsfotografier sitter jag ofta på en sommaräng och tittar ner. När jag nu kom hem från ängen fick jag fortsätta att titta ner, i bokhyllans flora. Den vackraste blomman kunde ingen komma på vad det var. Jag sökte förgäves, bestämde mig för att blomman var en trädgårdsplanta som förvillat sig och vad den heter vet jag fortfarande inte. Nåja, jag har den på fotografi, jag kan alltid söka vidare. Det är kul att fotografera blommor, lite lagomt trixigt man tror att de står stilla men de gör de inte. Pappa är bäst. Blommor och livet, man påminns att allt är förgängligt, nu är de nog vissna där hemma på Frösön. Mina och pappas foton tittar jag på än. Alla fina minnen... prästkragar och rödklöver, jag glömmer dig aldrig.


6 kommentarer:

  1. Vilken berättelse! Det är verkligen och vrida klockan tillbaka,tittar och njuter.

    SvaraRadera
  2. Blir rörd, du skriver så fint Sara. Vackra bilder, vackra blommor. Trädgårdens natur, hur förgänglig den är..

    SvaraRadera
  3. Fint sara!
    Är det blombild nr fyra du inte vet vad den heter? Ska be mammi kolla i så fall! (om hon inte hunnit tjuvläsa redan)

    SvaraRadera
  4. det är den, fråga gärna!!

    SvaraRadera
  5. Hej Sara!

    Alldeles nyss visade Linnéa mig dina blombuketter från Frösön, och hon nämnde att du undrade över en växt. Akleja heter växten. Det är en trädgårdsväxt som lätt blir förvildad därför att den är så tålig och anspråkslös. Visst är den vacker?!

    Vackra är också dina ihopplockade buketter! Jag började också plocka blommor redan som liten, och mitt på sommaren blev det gärna just prästkrage, rödklöver och blåklocka. Men först ut var tussilago och sen blev det blåsippor, Per-i-backa, gullvivor, liljekonvaljer...

    I dag har jag plockat några penséer som flyter på vattenytan i en vas på köksbordet. Fint!

    Du har en trevlig blogg!

    Kram från Linnéas mamma!

    SvaraRadera
  6. Hon är väldigt vacker! Jag ser nu att min förvildade är lite olik de som växer i vår rabatt, en dag ska jag lära mig floran och räkna kronblad och allt. Man ledsnar aldrig på blommor, kanske allra helst att plocka. Penséer som flyter... låter väldigt fint! Kram från Bonnies kompismamma

    SvaraRadera