juni 12, 2011

drömmen om elin

Min barndomsvän Elin har en liten dotter som heter Lovis, hon är söt som socker. Elins lilla familj bor i ett hus i Järpen. I ett hus med tomt och gräsmatta och blomplanteringar och allt. Och som om det inte räckte, alldeles snart blir min vän fru. Om jag fick måla mitt drömliv skulle det nog se rätt så likadant ut.
I helgen firades hon, av hela vårt tjejgäng. Vi må leva utspridda på olika håll men våra gemensamma barndomsminnen gör att vi för alltid återvänder till varandra.



Vad jag drömt om dig, lilla Elin
mjuk som sommarns vind
Söt som socker strut,
med brun och fjunig kind.
Under alla år har jag burit med mig drömmen
drömmen om Elin,

leende under en blommande lind. 

Vad min dröm är skön
där är du så ung och varm och ljus
Solen i ditt hår
ett avsked vid ditt hus
I min ensamhet vänder jag mig tillbaks
till drömmen, drömmen om Elin
barbent i tunn sommarblus.


Elin, i min dröm
går ditt skratt mot skyn som en ballong
Du far i min famn och vinden drar en sång.
Det blev aldrig vi, men jag drömmer ändå drömmen
drömmen om Elin,
och om en sommar en gång.


3 kommentarer: