maj 30, 2011

mors dag

I veckan läste jag i dn en krönika om mammor, elon hade läst samma och då tänkt på just mig, att jag skulle gilla den. Är det något jag läser och tycker är extra rätt skriver jag ner det i nån av mina anteckningsböcker/"tankeböcker". Kanske för att om jag själv skriver ner kan jag känna hur mina skrivrörelser leder mitt huvud? Så här stod det och det här skrev jag ner:
"..när jag själv fick barn hade jag alltid en känsla av att mamma gått före. När jag tröstade, klappade det sammetslena bebishuvudet eller bytte blöjor hade jag liksom hennes rörelser i händerna."
Så träffande, så rätt. Jag kommer ihåg känslan när jag kom hem från bb med Dig. De första tumulta dagarna, jag var nybörjare men nånting inom mig - det satt inte i mitt huvud utan just i mina händer - visste hur jag skulle göra. I mina händer fanns min mammas rörelse.
Det får mig att bläddra i min bok, jag vet att jag skrivit ner förr om något just som det...här, här står det:
"..att födas igen och precis som vid en förlossning, göra det med huvudet först. Erfarenheten sitter i kroppen, intuitivt, man behöver inte tänka efter. Att lära sig nytt börjar i huvudet. När du sen kan det har kunskapen förkroppsligats - den är din."

Det jag skriver är andras ord, nu är det mina händer som präntar ner dem på nytt. Och när jag nu läser håller jag inte helt med, alla kunskaper lär man sig inte genom huvudet - en del ärver man direkt i sin hand. Jag tänker på de föräldrakurser vi gick på innan du kom... Man kan inte läsa sig till att ta hand om sitt barn. Att ta hand om kommer i din hand.
För när jag de första dagarna strök dig över ditt sammetslena huvud, ledd av, inte något nedskrivet ord, utan just min mammas rörelse som fanns i min hand - då när jag strök dig visste jag, snart är rörelsen min. Snart är min hand min egen. Nästa gång jag stryker dig är det jag.
Och igår var det min allra första mors dag. Omskakande... jag är mor.

Nu är mammahanden min...
..de första dagarna fanns min mamma där på ditt huvud i min hand..
Tack mamma!

4 kommentarer:

  1. Vackert!!
    Och ja, jag fällde en liten tår.
    Vad skulle vi göra utan våra mödrar, och vad skulle våra barn göra utan oss? Förmodligen skulle de inte ens leva.

    Jag minns första ögonblicket när jag fick upp mitt barn på mitt bröst. Jag liksom petade lite på henne med pekfingret. Men rätt snart fattade handen hur den skulle hålla och smeka utan att jag ens själv hade förstått vad som hänt. Och kanske var det inte förrän igår som jag också förstod det på riktigt, att man faktiskt är en mamma, precis som ens egen en! Galet.
    Fortsätt skriv Sara! Tack. <3

    SvaraRadera
  2. Och tänk, när Arne och Hugo om kanske 30 år själva håller i sin nya lilla skatt och varsamt smeker dem på deras mjuka kind och ömt håller dem i sina famnar, då är det vår hands smekning och vår trygga famn de får hjälp utav : )
    Sara, tänk att vi fått fira vårt livs första mors dag- magi.
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Jättefint. En hyllning till moderskapet. Vill läsa mer sånt, en gång om dagen minst. Muskelminne, tänker jag. Ett nedärvt muskelminne. Stort, omtumlande, svindlande, fantastiskt - det är att vara mor!

    SvaraRadera
  4. ni skriver så fint <3
    ni är så fina mammor!

    SvaraRadera