maj 16, 2011

brev från lillan

en morgonsol genom fönstret, två morgonsolar till bords. Kan vi inte vara bara du och jag idag? Mysa i pyjamas, stanna inne, läsa ut hela tidningen, pappa snälla du måste väl inte gå till kontoret idag?

Ett barndomsminne; hur jag och min mamma står vid fönstret i finrummet på Sigurdsväg. Jag kanske var fem-sex år? Jag tror det åskade ute, i alla fall en känsla av något mörkt, och ett molande i magen av hur det dröjer en evighet tills pappa kommer hem. Tiden gick så långsamt... Vi stod där, mamma och jag, och blickade ut genom fönstret in i det mörka. Och vi sjöng. Pappa kom hem, för vi längtar efter dig... det var de enda raderna jag kunde då men nu läser jag hela fina versen i Den silvriga barnkammarboken. kom innan sommar'n är slut lilla pappa Det är något med den där sången... en pappalängtan som biter sig fast

5 kommentarer:

  1. Blir alldeles tårögd när jag läser(kommer inte ihåg)men bilderna på Arne och Johan,; fånga stunden;!Sköt om er!

    SvaraRadera
  2. Usch det finns ett stort vemod i den där låten. Jag tror jag tänkte som barn att pappan nog var död men att barnet inget fick veta. Jag tror det var i samband med estoniakatastrofen jag gjorde den kopplingen. En grannflicka miste sin pappa när båten sjönk. Hon sa alltid till oss på gården: pappa dricker kaffe på estonia, han kommer efter sommaren. Håller med mamma carina ang bilderna!

    SvaraRadera
  3. Fina pappabilder! Fin färg på tidningen också :)

    SvaraRadera
  4. blir tårögd av vad du skriver linnea. mm kul att just dagens industri väljer färgen rosa - man enough?

    SvaraRadera
  5. man enough! har också fascinerats av detta faktum...

    SvaraRadera