augusti 16, 2011

ett mammahjärta som glöder

Vi tre och våra tre. Nu har vi alla fått ett helt år, Grattis Bonnie, det är din dag idag! En snabb födelsedagsfika hemma hos er i lördags innan min familj åkte vidare. Och jag visste att det skulle vara fantastiskt. Småkakor, hur många sorter var det?, och hembakta tårtor. Mammabakade. För jag har tänkt en del på det där... Hur det kommer sig att man i samband med moderskapet plötsligt kände en häftig lust - jag vill baka! Baka mycket, det känns inte alls bra att inte ha något på lut i frysen, att inte ha något att bjuda på. Det kändes direkt så naturligt, jag är mamma jag vill knåda, jäsa, grädda. (krama, amma, se växa?) Och så doften av nybakt... Fanns det en doft med namnet Mor skulle det vara just den. Det hör liksom samman? Deg, dina lår, knåda, jag knådar sönder dig!, jäsa, det gjorde du hos mig.., grädda, ni är helt perfekta nu. Ett år. Och lite, ja faktiskt, samma känsla. Den där varma vågen, den som väller upp hos mig och dig, den som får oss att känna 'mor'.
Gå bort från ugnsluckan och lägg handen på ditt hjärta. Jag vet att du kommer känna. Ditt hjärta, ett mammahjärta som glöder. Det är 175 grader varmt.


2 kommentarer:

  1. Dina ord sara, kan konsten att beröra. Tack!
    Och hjärtligt tack för presenten, och att Ni kom! Älskar er.

    SvaraRadera
  2. Vad fint Sara! En plötslig lust att knåda, jaa. Mammahjärtat glöder och svämmar över.

    SvaraRadera