augusti 09, 2011

buketterna framför mig

I helgen var vi på Ulriksdals slottsträdgård, jag möttes av rader med blommor för självplock. Greppade saxen, knipsade av en fingerborgsblomma, tänkte oj oj det här blir säkert dyrt men nån liten fler kan jag väl ändå få, oooh där står rosa lejongap... I kassan möts jag av en våg, 40 gram, det blir sjutton kronor tack. Hade det inte varit för regnet och hemlängtande sambo hade jag där och då sprungit tillbaka och klippt ner ett stort fång. Sjutton kronor, sjuttsingen jag måste tillbaka!
På balkongen har luktärtsblommorna avlöst varandra, ju mer man klipper ner desto fler kommer. Några frön för några kronor. Vackrast är att blanda trädgård med äng. Men nu har sommarängarna snart helt blommat ut, som vanligt ångrar jag att jag inte plockade mer. Gratis. Nästa gång. Nästa gång ska plocka fler buketter, nästa gång är det ett fång av fingerborgsblommor som står på mitt bord. Som vanligt blommar nästa sommar alltid mest. Och aldrig är buketterna så vackra som dem man har framför sig.

sommarfyrverkeri!
och de fagra blommorna dansade i vasen




3 kommentarer:

  1. Blommor för självplock, har aldrig hört nåt så fiffigt. Fina! O luktärt, är så kär i den blomman. Har även fått en plötslig fäbless för krasseblommor..

    SvaraRadera
  2. Krasse hade vi förra sommarn! Man kan äta de blommorna! Tänk att blomdekorera en tårta...

    SvaraRadera