april 15, 2011

gröna tankar

Mamma vattnar miniväxthus, bebis filosoferar iklädd ekologisk hampakofta... Så kan en dag se ut, hoppas på många fler. Tankar om en grönare livsstil kommer alltid varje gång jag tar upp min farfars (Arne Östlund den äldre) groddning. Ärvde en "groddmaskin" som hängde med länge innan vattningssystemet gav upp. Så glad jag blev när jag såg att de såldes på Cajsa Warg! Små små alfaalfafrön, placera ljust, vattna morgon och kväll och du kan efter fem-sex dar skörda goda groddar - gör det bara! Det ligger något mycket större i det än bara små frön...
Tänker på Arnes framtid, vem vet någonting alls om den? Jag kliver upp och stänger av kärnkraftsolyckan på nyheterna, den dödar även hopp. För kanske gör du som din gammelmorfar... kanske kommer en gröna vågen, hoppas du gillar att odla, förhoppningsvis filosoferar du än..? Vem vet, kära lille grodd!




något slags alternativ till hästgård på landet...

5 kommentarer:

  1. Ja, vem vet egenklien?!? Fascinerande hur framtiden liksom kan ha vad som helst i sitt sköte. En renässans för landsbygdsromantik, kooperativ och hampatunikor månne?

    SvaraRadera
  2. Usch jag kan bli knäpp av den tanken. Ibland är den ovissa framtiden skrämmande likaväl som den är eggande. Nåväl, klart arne kommer att gilla att odla!

    SvaraRadera
  3. Tänkvärda ord!,Men njuter och se Arne i en snygg kofta,hoppas han gillar groddar också! Kram Mormor,Morfar

    SvaraRadera
  4. jag vet linnea..orolig mamma för all framtid - det har man blivit. bäst att njuta NU

    SvaraRadera
  5. Jag undrar var du köpt groddmaskinen/Lina

    SvaraRadera