april 14, 2011

i min hand fingrar i jorden

Ikväll är det mitt favoritprogram babel och jag är ensam hemma. Mormor har precis åkt och Johan är på jobbresa. ...Tomt! Skönt. Lite konstigt.. En ensam kväll (arne går och lägger sig halv åtta) känns plötsligt väldigt lång. Framför mig ligger en bok och så tv-programmet förståss. Ryser av välbehag av tanken hur jag ska kura upp i soffhörnet alldeles för mig själv! Jag har börjat läsa igen, i en riktig bok som inte någonstans handlar om barnuppfostran, purémat eller utvecklingsfaser. Boken jag snart avslutar handlar om trädgård. Och jag lovar, inga texter som beskriver hur du vårdar dina små plantskott, hur man gödslar dem allra bäst eller hur de gror och spirar genom olika årstider :)
Nej, här handlar det om det filosofiska förhållningssättet till trädgården och boken träffar mig mitt i hjärtat. Aldrig pretantiöst någonstans, bara så himla klok och genomtrevlig läsning. Och jag är inte ensam ikväll.



                                     

4 kommentarer:

  1. Underbart att bara få vara med sig själv en stund! Men vi är väääääldigt nyfikna om du och johan fick till en ensamdate?

    SvaraRadera
  2. Tack!För härliga dagar;!tror att jag och pappa behver låna boken; Solen lyser i Jämtland ,känns som man varit borta så länge(snöfritt,snart?)

    SvaraRadera
  3. Tid för läsning. Vilken lyx det är!

    SvaraRadera
  4. pardejt och ensamkväll på samma vecka - inte dumt alls!

    SvaraRadera