april 09, 2011

fånga solen

Lycka är att på morgonen dra upp persiennerna och känna hur solens strålar värmer. Kanske ännu mer här inomhus än ute, men det kvittar. Efter en lördag instängd i en källare är det äntligen söndag utan något att göra, bara vara.
Idag går vi ut och fångar solen!

skugga på sol/svart på vitt: Arne har ärvt mitt lillfinger!
























Och hemma på bordet står två solar och skiner ikapp. Tussilagon är kanske min absoluta favoritblomma, så rar och leende precis som i Elsa Beskows böcker. I fredags promenerade jag i duggregn och hagelskur till grässluttningen där de alltid brukar dyka upp, slår aldrig fel hur glad man blir! Tänk när arne plockar sina första små blommor till mig... på småbarns vis utan stjälkar, så korta att de - precis som när jag var barn - får hamna i mammas äggkopp. Tanken värmer, som en solstråle!

3 kommentarer:

  1. Ja men visst blir man lycklig av de små gula blommorna och tanken på att ens barn kanske kommer att plocka dem åt en är ju nästan svindlande. Min mamma har och har alltid haft tussilago i små fina äggkoppar så din bild gör mig alldeles varm i hjärtat!

    SvaraRadera
  2. Älskar lillfingret! Hästhov är också en av mina favoriter. Ser även fram emot liljekonvalj. Kom igen nu, våren!

    SvaraRadera