juli 08, 2011

händer

jag har nyss köpt en ampel, känner starkt att amplarna är på väg tillbaka! Jag har min runda när jag strosar på Söder, vid stopp två på Renstiernas gata ligger ganska nya butiken Manos. Den spansklärde vet att manos betyder händer, det mesta där är handgjort och det gör ju min ampel extra fin. En annan grej man kan köpa där (och som jag också känner snart kommer få sin storhetstid!) är den här lilla manicken som man gör sina egna såkrukor med. Det är barnsligt lätt, men det bästa är att de blir så fina. Nästa planteringssäsong då jäklar, jag ska köpa mig ett nummer av New York Times bara för det snygga typsnittet, klippa rulla vika och plantera alla frön i små papperstunnor. Mina egna, gjorda med min hand. Högst tillfredsställande!
Nu ska jag bara hitta en växt, tänker mig sirliga gröna blad som rinner nerför fönstret... Kanske Linneas afrikanska ogräs? Då får oxalisen flytta tillbaka till sitt rum, göra sällskap med papperskrukorna igen. De små sticklingarna du ser kommer även de från Manos, jag vet inte vad de heter, men i butiken finns flera fina växter och bara man frågar får man sig en stickling, direkt från händer till din hand.
min lärling

3 kommentarer:

  1. Du är en liten trädgårdsmästare Sara! Beställer såkrukor av dej!Men det är avkoppling med blommor,det är sån äkta livskraft!

    SvaraRadera
  2. Åh va fint. Jo, det afrikanska ogäset är som klippt och skuret för att passa däri.
    vad gör ni idag?

    SvaraRadera
  3. Å vad fint! Stickling, stickling i såkruka där - säg mig vilken sort du är?

    SvaraRadera