juli 04, 2012

och kvällsvälling och slaskvälling...

ibland ter sig tillvaron lite väl vällinglikt. Senaste veckan har varit rätt .. simmig. Sömnstörda pollennätter, tokmycket att göra på jobbet, övertid, Johan har fått lämna och hämta varje dag och det borde jag kanske tycka är lyxigt men nej, det har fått mig ur fas. Jag har kämpat med svinkoppor. Typisk vällingsjukdom. Kännt mig ful i badrumsspegeln, vilket kanske var droppen. Eller så var droppen ikväll när det blev min tur att diska. Blev argare och argare för varje bestick. Vi måste skaffa diskmaskin! Efter sista gaffeln sjönk jag ner, här, framför datorn. Skönt att skriva, när jag ser saker i skrift blir allt mycket tydligare. Diskmaskin, snälla, det måste väl vara lösningen? En maskin som brummar och diskar rent alla våra vällingflaskor. Med klistervälling och slängvälling och tristvälling och småbarnsvälling.. och när vällingdagarna blir några för många får man påminna sig själv om... att de går över. Eller att jag får lära mig se dess charm, Sonja Åkesson-livet liksom!, åkej, den välbekanta lunken, som comfort food genom nappflaska, alltid samma, alltid halv åtta på kvällen.

Eller så är jag bara i väldigt stort behov av att komma bort ett slag. Med kvällsvälling på nån annan plats än i ständigt samma gungstol. Nånstans där det till och med kan kännas lite mysigt och sådär torparaktigt att handdiska...
























Åkej

Hängig på morron.
Åkej.
Döle vid lunchdags.
Åkej.
Färdig vid middan.
Åkej.

Åkej åkej
det är väl hösten
eller vintern
eller våren
eller välfärden
nån bristsjukdom
eller
jag har en annan rytm
åkej

åkej åkej
jag ska försöka bättra mig
jag ska försöka som
den dära statsrådsfrun i reportaget
förra veckan
yeah
eller som den med nie barn
som jobbar heldag
och dessutom bakar vörtlimpa
och tjänar extraknäck på kåserier
yeh åkej
åkej
och tänk på alla dom i Norrland

..nä, nu skriver jag inte mer av den här dikten för då kanske mamma blir orolig!
Det behöver du inte vara, känns mycket bättre nu. Känner mig faktiskt på riktigt gott humör till och med. Solskensvällning och lallvälling och småbarnslivet och Sara och Sonja och snart är det faktiskt min tur att ta semester.

2 kommentarer:

  1. Tror att både småbarnsföräldrar och vuxna,är bekväma(tidssparare)bra och trycka på knappar,så blir allt fixat! Snart semester ledigt för er,och hoppas på sol,bad mm.

    SvaraRadera
  2. jag skulle vilja uppfinna en hel del "trycka på knappar så blir allt fixat" :)

    SvaraRadera