november 25, 2011

lyckligt lottad

"Det var morgonen efter natten då eken försvann."
I babel pratade de om hur en enda mening kan ge upphov till en hel roman. I vårt fall kanske större än så - ett helt nytt liv. I förrgår besökte vi ett dagis, ganska precis vid tv-eken. Det var människor vid eken, kändes som en fin stämning där runt om som följde med mig och dig in. Igår var vi där igen, vi hade besökt en annan förskola kontrasten var slående jag visste direkt vart jag ville tillbaka. Några kvarter bort i fönstren lyste ett hemtrevligt sken från bottenvåningen. Men när vi rundade hörnet var det som funnits där igår och kanske redan för tusen år sedan borta. Puts väck. Fortfarande lite folk, men de var alla sorgsna. En stubbe till stam, några blommor och så tända ljus. Tv-eken är nedsågad, du och jag såg dess sista dag. Nu stundar ditt nya liv. Min lille montessoripojke. Vi hade tur. Men vad läskigt det där vad vissa får och andra inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar