mars 18, 2012

vårvisa

jag har haft min blogg i ett år nu. Märkte det när jag tog bilder på snödropparna som tittar upp ur det bruna buskaget vid vår husfasad, något igenkännande.. fast fasaden är ny, bilderna såg nästan på pricken ut som de jag tog för ett år sedan. Samma visa varje vår. Blomman densamma och precis som då griper den tag i mig. Lusten. Att odla något, stoppa ner händerna i jorden åh den där doften av jord... I dagisalmanackan läser jag att ni planterat pelargoner, du kom hem och såg ut som en jordhög, du stoppade visst ner hela dig själv och jag blev avundsjuk. Jag vill också gå på plantskola... (och förskola plantor) Stillar mig själv med två fina bilder, jag har lika lite som jag varken odlat tagit dem själv. Det känns precis som små frön, pockar inuti mig. Känns starkt nu, vårljuset är obarmhärtigt, lusten gror och gror.


i teorin, i blocket, odlas det. Fast på mina rena händer, bara små streck av blyerts..

2 kommentarer:

  1. Fina bilder! Har planterat pelargoner i helgen.ikväll blir det fröer.Det är en speciell känsla ,att det växer.

    SvaraRadera
  2. Längtans gröna blad...

    SvaraRadera